15 اوت 2022- تیمی از محققان به سرپرستی دانشگاه کالیفرنیا، ایروین کشف کرده اند که درمان با عصاره ی ریشه ی گیاه رودیولا رزا یا گیاه ریشه طلایی ممکن است برای کمک به مدیریت دیابت نوع 2 موثر باشد و به عنوان یک جایگزین غیردارویی ایمن و موثر بکار گرفته شود.

رودیولا رزا،گیاهی است که در مناطق سرد و کوهستانی اروپا و آسیا می روید. ریشه‌ های این گیاه، آداپتوژن در نظر گرفته می‌ شوند به این معنی که به بدن کمک می‌ کنند تا هنگام مواجهه با استرستعادل خود را حفظ کند.این گیاه  به عنوان درمانی برای خستگی، افسردگی، بهبود حالت روحی، بهبود عملکرد ورزشی، بهبود عملکرد مغز و کمک به کنترل دیابت، دارای پتانسیل ضد سرطانی، و افزایش دهنده ی میل جنسی، تاکنون در طب سنتی مورد استفاده قرار گرفته است.

این مطالعه که اخیراً به صورت آنلاین در Scientific Reports منتشر شد، نشان داد که در مدل موش دیابت نوع 2 انسان،Rhodiola rosea  سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد، پاسخ به تزریق انسولین را بهبود می بخشد، ترکیب باکتری‌ها را در دستگاه گوارش تعدیل می کند و چندین نشانگر زیستی التهاب را کاهش می دهد.

نویسنده ی راهبر این مقاله، دکتر مهتاب جعفری، استاد علوم دارویی در UCI، گفت: شیوع دیابت نوع 2 و هزینه های بهداشتی مرتبط با آن به طور پیوسته در دهه های اخیر افزایش یافته است. انسان ها برای هزاران سال از گیاهان و محصولات طبیعی برای درمان بیماری ها استفاده كرده اند و مطالعه ما نشان می دهد كه رودیولا رزا كاندید مناسبی برای تحقیقات بیشتر است. توصیه های درمانی فعلی برای دیابت شامل تغییر سبک زندگی و همچنین داروهای خوراکی و وریدی است. با این حال، این داروها محدودیت ها یا عوارض جانبی قابل توجهی دارند و نیاز به مداخلات درمانی جدید را افزایش می دهند.

این تیم از یک مدل موش دستکاری شده ژنتیکی استفاده کردند که چاقی، مقاومت به انسولین و قند خون بالا را مشابه با آنچه در دیابت نوع 2 پیشرفته انسان رخ می دهد، نشان می دادند. محققان می خواستند بدانند که آیا رودیولا رزا، هومئوستازی گلوکز را بهبود بخشد یا خیر. در این مطالعه، گروه‌هایی از موش‌های نر و ماده همسان از نظر سنی به‌طور تصادفی به یکی از دو گروه تقسیم شدند: کنترل که آب دریافت می‌کردند، و گروه آزمایش که عصاره ی ریشه ی رودیولا رزا به آن‌ها داده شد.

دکتر جعفری گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد کهرودیولا رزا ممکن است برای درمان دیابت نوع 2 مفید باشد و از طریق تغییرات در میکروبیوم که منجر به افزایش یکپارچگی سد روده و کاهش انتقال مولکول‌های التهابی به گردش خون می‌شود، عمل می‌کند. یکپارچگی سد روده بر وزن بدن و پاسخ انسولین تأثیر می گذارد و این محصول گیاهی ممکن است پاسخ بافت های کبد و ماهیچه ها به انسولین تولید شده توسط پانکراس را بهبود بخشد.

گام های بعدی این تیم، انجام یک مطالعه ی بزرگتر در مدل موش های مختلف دیابت ناشی از چاقی، برای تایید این یافته ها و بررسی مکانیسم های مولکولی دخیل در آن است. در نهایت دکتر جعفری امیدوار است که بتواند آزمایشات بالینی رودیولا رزارا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام دهد.

دکتر جعفری گفت: تحقیق ما یک مورد محکم برای اهمیت انجام مطالعات پیش بالینی با کیفیت بالا بر اساس روش‌شناسی صحیح برای ارزیابی اثربخشی عصاره‌های گیاهی استاندارد شده ارائه می‌کند. ما زمینه را برای مطالعات بالینی انسانی، با هدف نهایی بهبود نتایج سلامتی بیماران دیابت نوع 2 فراهم کرده‌ایم.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/08/220815142144.htm